Het Loodswezen

Werken in de scheepvaart maar niet op zee? Dat kan! Ook aan wal zijn wij aanwezig: met circa 400 collega’s zorgen we vanuit het kantoor dat de loodsen optimaal hun werk kunnen doen. We hebben verschillende expertises van waaruit iedereen zijn of haar bijdrage levert. Van ICT en communicatie tot HR, inkoop, finance & administratie.

Verschillende afdelingen, één focus

De ondersteunende functies zijn cruciaal voor het Loodswezen. Dankzij hen kunnen de loodsen focussen op datgene waar zij goed in zijn: het naar binnen en buiten loodsen van zeeschepen.

Voor veel afdelingen gebeurt dit vanuit het kantoor in Hoek van Holland: dit is de locatie waar de Nederlandse Loodsencorporatie en de centraal ondersteunende diensten van het Nederlands Loodswezen BV zijn gehuisvest. Specifiek de werkzaamheden die betrekking hebben op een regio (zoals facturatie en administratie) gebeuren in de lokale regiokantoren, te weten de regio’s Noord, Amsterdam-IJmond, Rotterdam-Rijnmond en Scheldemonden.

Ruimte voor alle expertises

Bij het Loodswezen hebben we ruimte voor alle expertises. Denk hierbij aan inkoop, kwaliteit & veiligheid, communicatie, HR, ICT en vele anderen. Benieuwd of er iets voor jou tussen zit? 

  • Inkoop: Bij de afdeling inkoop zorgen we voor de juiste uitvoer van het inkoopproces. We zoeken naar de juiste producten, onderhandelen over de prijs en de leveringsvoorwaarden, etc. Dit alles in nauwe afstemming met onze budgethouders.
  • Kwaliteit & veiligheid: Mens en milieu staan bij ons hoog in het vaandel. Daarom doen we er alles aan om schade voorkomen en de hoogst mogelijke standaard te bereiken op het gebied van veiligheid, gezondheid, arbeidsomstandigheden, welzijn en milieu. Hiervoor zijn onze collega’s van kwaliteit & veiligheid: zij houden zich onder andere bezig met de ontwikkeling en promotie van de International Standard for maritime Pilot Organizations (ISPO), voeren ongevallenonderzoek uit en onderhouden de certificering volgens ISO en de ISM-code (International Safety Management). Daarnaast beheren en verbeteren zij ook het kwaliteits- en veiligheidsmanagementsysteem.
  • CommunicatieOnze collega’s van de afdeling communicatie geven strategisch advies over alle interne en externe communicatie van het Loodswezen. Zij denken mee over de communicatiedoelstellingen, hoe deze te behalen en zorgen ervoor dat alle boodschappen in de juiste tone-of-voice zijn en afgestemd op de doelgroep.  
  • Secretariaat: Geen zee te hoog voor ons secretariaat. Zij ondersteunen alle collega’s van het Loodswezen: van het management en het bestuur tot de loodsen en alle ondersteunende afdelingen. Zij voeren voor elke regio de nodige administratieve en secretariële taken uit, bemensen de recepties en houden zich bezig met archiefwerkzaamheden.
  • Human resources: Werk jij graag met mensen? Dan zit je goed op onze afdeling human resources. Onze HR collega’s zijn namelijk verantwoordelijk voor ons personeelsbeleid: de personeelsplanning, werving en selectie, opleidingen en het beloningsbeleid. Ze werken samen met de ondernemingsraad en vakorganisaties en bevinden zich in het hele land.
  • ICT: De collega’s van de afdeling ICT zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling, het beheer en het onderhoud van de ICT-infrastructuur van het Loodswezen. Dit doen ze door gebruik te maken van moderne beveiligingstechnieken en de nieuwste applicaties.
  • Controlling: Voor het analyseren, beoordelen en rapporteren van financiële informatie ga je naar onze afdeling control. Zij verzorgen de vormingeving en inrichting van de planning- en controlcyclus, de interne controle en de administratieve organisatie van de verschillende onderdelen van het Loodswezen.
  • Finance & administratie: Uiteraard hebben wij bij het Loodswezen ook een afdeling die zich bezighoudt met het vastleggen van de financiële gegevens en de facturatie. Elke regio heeft zijn eigen kantoor waar de regio-specifieke facturatie en administratie wordt geregeld, onder leiding van de regiocontroller.