Het Loodswezen

Daan Wester

Student-loods, regio Rotterdam-Rijnmond

De dag van Daan

De dag begon om 8.00 uur met een ochtend studeren. Als student moet ik de hele haven uit m’n hoofd kennen, van boldernummer, aanwezige bedrijven, afstanden en nog veel meer. Dat is een hoop informatie. Na de lunch is het tijd om te kijken of er nog een mooie reis in het systeem staat. Het is mooi weer en na een ochtend binnen zitten, is het altijd fijn om ’s middags op het water te zijn. Er staat een op papier leerzame reis gepland vanuit de Europoort naar zee, dus na een telefoontje naar de besteldienst en de loods die er voor gepland staat, verzamel ik m’n spullen en rijd ik naar de loodspost op de Heijplaat om de reis, samen met de loods, voor te bereiden. Na een goede voorbereiding, gaan we samen de taxi in en vertrekken we naar het schip.

Werken in een dynamische wereld

Deze middag is een mooi voorbeeld van de dynamische wereld waar we in werken. Onderweg naar het schip krijgen we te horen dat de loods is afbesteld omdat het schip nog niet klaar is voor vertrek. Dus wij weer rechtsomkeer en wachten op een nieuwe reis. Gelukkig komt er al snel een nog veel leukere reis voor ons en we hebben nog even tijd om deze voor te bereiden. Het blijkt te gaan om een Reefer container schip van 155 meter vanuit de Merwehaven. Een mooie uitdaging voor mij als student loods. Het is geen makkelijk manoeuvreerbaar schip, met veel windoppervlak, zonder boegschroef, met twee sleepboten en dan met een soort S-bocht de haven uit.

Vertrouwen

Aan boord worden we verwelkomd door een vriendelijke Russische kapitein die ons de belangrijke dingen over ‘zijn’ schip vertelt. Nadat alles is getest en de sleepboten zijn vastgemaakt, kunnen we aan de reis beginnen. Er staat behoorlijk wat wind, dus ik heb gebruik moeten maken van de sleepboten voordat er nog maar één tros is los gegooid. Met de hulp van de roeiers zijn de trossen los gegooid en varen we rustig naar de monding toe. Het is mooi om te zien dat zelfs als je nog maar in de opleiding zit, een kapitein je toch als expert ziet, vertrouwt op jouw kennis en kunde en dat hij luistert naar jou en hij ‘zijn’ schip door jou naar buiten laat varen. We hebben de manoeuvre zoals gepland uit kunnen voeren en goed gebruik kunnen maken van de twee sleepboten. Nadat we ons plekje op de rivier gevonden hebben, kunnen we met de stroom mee het schip veilig naar het loodsstation varen, waar wij van een tevreden kapitein afscheid nemen. Het was een reis waar veel aspecten samen kwamen; het werken met de kapitein, wind, sleepboten en een moeilijke manoeuvre. Het is mooi geweest voor vandaag en kan met een tevreden gevoel naar huis.