Planning bij het Loodswezen
Het werk in een haven gaat altijd door: 24 uur per dag, 7 dagen per week. Op elk moment van de dag melden schepen zich, omdat ze gebruik willen maken van de diensten van een loods. Op zonnige, windstille middagen, maar ook midden in de nacht bij windkracht 8. Er is altijd weer een andere uitdaging voor onze planners die net zo lang puzzelen tot elk schip geloodst kan worden.
Het plannen gaat verder dan alleen het vinden van een loods met de juiste kennis, ervaring en bevoegdheden. Er zijn meer partijen nodig om een schip goed te kunnen loodsen: de tenders, het loodsvaartuig, sleepboten, roeiers, havenautoriteiten, de taxicentrale en soms zelfs de helikopterpiloot. En dit alles onder een hoge tijdsdruk: een uur eerder vertrekken kan vele duizenden euro’s verschil maken voor een zeeschip. Elke minuut telt. Zorg jij ervoor dat onze loodsen zonder stress op tijd aan boord stappen?
De loodsdienstcoördinatie
De lodico (afkorting voor loodsdienstcoördinator) zorgt ervoor dat onze loodsen tijdig op de schepen zijn. Maar ook deze puzzel gaat verder dan alleen het checken of er een loods beschikbaar is. Heeft de loods de juiste ervaring? Is er ook een tender vrij of moet de helikopter worden ingezet? Kan de tender een andere loods weer mee terugnemen? Zijn de roeiers op de juiste plek? Hoeveel sleepboten heb je nodig? Oftewel: het werk is één grote puzzel waar steeds nieuwe stukjes bijkomen.
De inzetplanning
De meer reguliere planwerkzaamheden worden uitgevoerd door de inzetplanners: zij zorgen ervoor dat alle varende medewerkers conform de bemanningsvoorschriften zijn ingeroosterd en er voldoende loodsdienstcoördinatoren zijn om alle binnenkomende schepen af te handelen. Daarnaast houden zij zich ook bezig met andere zaken, zoals het plannen van (interne) opleidingen, het bijhouden van vaarbevoegdheden en het afhandelen van (verlof)aanvragen.