Het Loodswezen

Gooi het over een andere boeg

Word loods in Scheldemonden

Regio Scheldemonden

Met de vele bochten, zandbanken en getijdebewegingen is de Westerschelde één van de moeilijkst te bevaren rivieren ter wereld. Het verbindt de havens van Antwerpen, Vlissingen, Gent en Terneuzen met de twee loodskruisposten op de Noordzee: Steenbank en Wandelaar. Het laagliggende achterland is toegankelijk door middel van negen zeesluizen. Vlissingen rede vormt het hart van de regio waar elk type schip passeert: tankers, bulkcarriers, sleepboten met sleep, autocarriers, coasters, reefers en de grootste containerschepen tot een lengte van 400 meter met diepgangen tot maar liefst 16 meter. Antwerpen is niet voor niets de tweede haven van Europa!

Vlissingen als thuisbasis

De Nederlandse registerloodsen varen vanuit hun thuisbasis in Vlissingen van en naar Antwerpen en ook van en naar Gent door het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Ze zorgen er samen met hun Vlaamse collega's voor dat jaarlijks de ruim 20.000 zeeschepen die de regio aandoen, veilig en vlot de havens in en uit worden geloodst. Onder alle weersomstandigheden, 24 uur per dag, zeven dagen per week.

Kennismaken?

Opleiding tot Registerloods: Master in Maritime Piloting

Als je loods wilt worden in de regio Scheldemonden, start je met het centrale deel van de opleiding in IJmuiden. Dit centrale deel is regio-onafhankelijk en duurt 10 weken. Hier wordt jouw basiskennis afgestoft en leer je met een ‘loodsenbril’ te kijken naar de BVA, scheepvaarttekens, enz. Na het succesvol afronden hiervan vervolg je de opleiding in Vlissingen. Tijdens het regionale deel maak je in totaal 250 instructiereizen samen met een loods zowel gedurende de dag als tijdens de nacht. Zo raak je bekend met het uitgestrekte vaargebied. Uiteindelijk ken je het hele traject uit je hoofd met alle bijzonderheden die je onderweg tegenkomt: zandbanken, lichtenlijnen, stromingen, ligplaatsen, breedte en lengte van sluizen, enz. Alles wat nodig is om kapiteins van zeeschepen van het juiste advies te kunnen voorzien.

Wet- en regelgeving

Naast de Nederlandse wet- en regelgeving, leer je in de regio Scheldemonden ook de relevante Vlaamse wet- en regelgeving. Dat is nodig omdat je samenwerkt met Vlaamse loodsen, je je op Vlaams grondgebied begeeft en natuurlijk op Vlaams vaarwater vaart. Kennis van Vlaamse wetgeving en scheepvaartreglementering is dan ook een ‘must’.

Zee-, rivier- en kanaalspecialisaties 

In de regio Scheldemonden word je óf multivalente kanaalloods (specialist op het Kanaal van Gent naar Terneuzen) óf multivalente rivierloods (specialist op de rivier van de Schelde tot aan Antwerpen stad). Alle loodsen in de regio Scheldemonden varen ook op zee en daar komt de term ‘multivalent’ vandaan. Je begint je loodsenloopbaan dus eigenlijk al met een eerste specialisatie op zak!

Specialisatie rivier

Loods Gerlof in de serie 'Over een andere boeg'.

Bekijk de video

Specialisatie kanaal

Loods Martijn in de serie 'Over onze haven'.

Bekijk de video
“Mooier dan dit gaat het niet worden!”

Aan de slag als loods

Zodra je de opleiding ‘Master in Maritime Piloting’ hebt afgerond, leg je de eed of belofte af en ga je direct aan de slag. Loodsen in de regio Scheldemonden werken volgens een ‘week op week af-rooster’: zeven dagen werken en dan zeven dagen vrij. Je begint en eindigt iedere vaardag in de Loodsensociëteit waar je met collega's contact hebt. Dat is wel zo fijn, want tijdens het werk kom je elkaar voornamelijk tegen op het water.

Als loods blijf je je ontwikkelen. Geleidelijk groei je in bevoegdheid naar de grootste schepen. Ook kun je je specialiseren in een specifiek vaargebied zoals de Oosterschelde of in bijzondere schepen. Als je aspiraties hebt op organisatorisch niveau, dan zijn er mogelijkheden als docent of bestuurslid. Veel loodsen vinden het aantrekkelijk om hun beroep te combineren met een nevenfunctie. Op deze manier blijven jij én de organisatie in ontwikkeling!

Afbouwen vanaf 50 jaar 

Alle loodsen in Nederland hebben afgesproken om op hun 60e verjaardag het mooie beroep door te geven aan nieuwe jonge collega’s. Dit is het moment dat de loods stopt met het uitoefenen van het loodsenberoep en van zijn of haar pensioen kan genieten. In de regio Scheldemonden is het desgewenst al mogelijk om vanaf 50 jaar parttime te worden ingezet. Maar veel loodsen willen eigenlijk helemaal niet stoppen aan het einde van hun carrière. Een gevleugelde uitspraak tijdens het varen is dan ook: “Mooier dan dit gaat het niet worden!”

Verhuizen?

Tijdens je opleiding zul je merken dat het prettig is om in de buurt van Vlissingen te verblijven. Als je aan de slag gaat als loods in de regio Scheldemonden en je woont niet in de buurt, dan kom je al snel voor de keuze te staan of je gaat verhuizen. Het heeft de voorkeur om in de omgeving van Vlissingen te wonen, maar een schuiladres is ook een optie. Deze afweging kan natuurlijk best lastig zijn, helemaal als je een partner en/of (schoolgaande) kinderen hebt. Loodsen Paul, Ankie, Herman en Martijn stonden ook voor deze beslissing, lees mee met hun overwegingen. Heb je vragen of zou je eens met een loodsreis mee willen? We nodigen je van harte uit om met ons te komen kennismaken!

Kennismaken?

Het verhaal van Paul

Verhuisd

Lees het hele verhaal

Het verhaal van Ankie

Een schuiladres

Lees het hele verhaal

Het verhaal van Herman

Verhuisd

Lees het hele verhaal

Het verhaal van Martijn

Een schuiladres

Lees het hele verhaal

Leren over loodsen

Voor basisscholieren

Lees het hele verhaal

Later loods worden

Voor middelbare scholieren

Lees het hele verhaal